Medical Kinetics

Medical Kinetics is een bewezen effectieve behandelmethode voor diverse klachten, omdat het zowel fysieke als mentale vaardigheden traint. Het is geschikt om klachten van het bewegingsapparaat, zoals scoliose, rugklachten, klachten aan het bekken en schouderklachten te verhelpen, maar is ook effectief bij spanningsklachten als burn out.

 

De oefeningen zijn geschikt voor alle leeftijden en aan te passen aan de mogelijkheden van de desbetreffende persoon.

 

Natuurlijk bewegen
Wat is natuurlijk bewegen? Eén ding is zeker: vijftig keer achter elkaar een gewicht in één richting duwen of constant op hetzelfde ritme stapjes uitvoeren zijn geen voorbeelden van natuurlijk bewegen. Voor een mooi en gezond lichaam moet je:
– Bewegen in drie dimensies, anders gezegd: in alle richtingen
– Je spieren over hun hele bereik oefenen
– Bewegen in afwisselende tempo’s
– Inspanning afwisselen met ontspanning
– “Slim stretchen”, niet elke spier moet zo maar gerekt worden
– Vooral spieren oefenen die voor een goede balans en coördinatie zorgen. Het zijn juist deze spieren die je contouren benadrukken.

 

Medical Kinetics is gebaseerd op onder meer  deze inzichten in natuurlijk bewegen.

 

Wanneer ontstaan er klachten in je lichaam?

Er kunnen o.a. rugklachten, nek/schouderklachten, bekkenklachten ontstaan als je niet meer makkelijk alle kanten op kan bewegen in je lichaam. Dit kan komen omdat je een voorkeurshouding hebt, het kan een stukje aanleg zijn (ronde bovenrug) waar je dan lekker in weg kan hangen maar ook door overbelasting, onderbelasting, een verkeerd adempatroon of door stress kan je lichaam vast komen te zitten. Je blijft in een favoriet patroon bewegen.

Bij de oefentherapeut ontdek je wat je voorkeurspatroon is en hoe je door middel van oefeningen je bewegingsvrijheid weer kan vergroten en de stabiliteit hierin kan verbeteren zodat je lichaam beter in balans gaat komen. De Medical Kinetics richt zich op dagelijkse bewegingen als lopen, liggen, staan, zitten, trekken, duwen, buigen en bukken. In een natuurlijk patroon komen deze allemaal aan bod.

 

Marieke en Agnes hebben de scholing gevolgd en bezoeken jaarlijks terugkomdagen waarbij nieuwste evidence based practice onderwezen wordt op gebied van 3-dimentionale behandeling.

BEWEGEN IS GOED, GOED BEWEGEN IS BETER!

 

 

Scoliose

Driedimensionale oefentherapie o.a. bij Scoliose, M. Scheuermann en Pectus excavatum

In de dagelijkse praktijk van de oefentherapeut komen veel scoliosebehandelingen voor.

Kenmerkend voor een scoliose is de driedimensionale verandering in stand van de wervelkolom. Door die driedimensionale verandering van de wervelkolom zie je ook dat er een gibbus ontstaat (verandering van stand van de ribben).    

 

Door gerichte Medical Kinetics oefeningen op de scoliose uit te voeren kan je de scoliose stabiliseren/verminderen of de klachten die de de scoliose opleveren reduceren. Deze oefeningen worden naast een stukje houding bewustwording en houding verbetering gegeven.

Volwassenen en scoliose

Op volwassen leeftijd kan door langdurige ongelijkmatige belasting van de wervelkolom en de afwijkende houding pijn ontstaan in de rug, nek en/of schouders. De asymmetrische houding van de wervelkolom en afwijkende spierspanning kunnen er op latere leeftijd toe leiden dat organen in de verdrukking komen en er kunnen ademhalingsproblemen ontstaan.

Oefentherapie bij volwassenen met scoliose is gericht op het, waar mogelijk, corrigeren van de houding. Er wordt aandacht besteed aan het aanleren van mobiliserende oefeningen, ademhalingstechnieken en ontspanningsoefeningen om de pijnklachten te reduceren.
Volwassenen met een scoliose klagen vooral over rugpijn en gevoelige of stijve spieren ter hoogte van de scoliose.

Daarnaast kan een vervormde wervelkolom een aantal andere lichamelijke symptomen veroorzaken, zoals: uitstralende pijn in heupen en benen tijdens het staan of het lopen. De oefentherapeut geeft informatie, advies, steun en begeleiding bij het leren omgaan met de scoliose.